Gerenommeerd designer en filosoof Koert van Mensvoort werd geboren in 1974 te Veldhoven.
Opleiding en begin carrière
Koert van Mensvoort was in zijn jongere jaren een whizzkid. Op twaalfjarige leeftijd al leerde hij zichzelf programmeren aan de home computer in huize Van Mensvoort. Met vriendjes uit de buurt bracht hij zijn eigen producties uit, zoals games op diskettes. Dit liep zo goed dat er in landelijke kranten aandacht aan werd besteed en uiteindelijk enkele van de games in Japan werden verkocht. Na het behalen van zijn havodiploma was de studiekeuze voor Van Mensvoort dan ook niet moeilijk; hij wilde verder met programmeren. Om deze reden begon hij aan de studie Informatica. Na één jaar Informatica besloot Van Mensvoort over te stappen naar de universiteit. In 1992 begon hij aan de studie Computer Science aan de Technische Universiteit Eindhoven. Echter, tijdens deze studie mist Van Mensvoort het visuele deel dat hij leerde kennen tijdens het maken van games. Om deze reden besluit hij naar de Gerrit Rietveld kunstacademie in Amsterdam te gaan. Wanneer Van Mensvoort erachter komt dat voor het betalen van één keer collegegeld meerdere studies kunnen worden gevolgd, neemt zijn leergierigheid weer de overhand. Hij besluit nog een derde studie te gaan doen. In 1997 begint Van Mensvoort aan de studie filosofie aan de Universiteit van Utrecht. Uiteindelijk maakt hij deze studie niet af, maar desalniettemin is de filosofie zeer belangrijk geweest in zijn vorming en daarnaast duidelijk zichtbaar in zijn latere projecten. Van Mensvoort begint zijn carrière als associate researcher aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hier is hij werkzaam tot 2003 waarnaast hij in 2002 docent digital culture wordt aan het Sandberg instituut, de masterafdeling van de Gerrit Rietveld Academie.
Next Nature
Koert van Mensvoort ontwikkelde een interesse in de relatie tussen mens, natuur en techniek. Met de VPRO-documentaire ‘’Papa, het bos ruikt naar shampoo’’ (2001) uit Koert van Mensvoort zijn ergernis over de naïviteit van mensen betreft de natuur. De titel van de documentaire is hiervan een voorbeeld: Iemand wast zijn haar met shampoo met dennenboomgeur. In het bos claimt hij: ‘’Het bos ruikt naar shampoo’’. Er zijn verschuivingen gaande in de manier waarop mensen de natuur beleven; techniek en natuur lijken steeds meer te versmelten. Vanuit deze ideeën komt Van Mensvoort in 2006 met het grootschalige project Next Nature.net waarmee hij samen met andere designers en filosofen nadenkt over de implicaties van de volgende natuur in het dagelijks leven van mensen. Makkelijk was het opzetten van zijn onderzoek niet. De visie achter Next Nature bleek zo nieuw dat deze veelal niet begrepen werd. In de opzetfase had Van Mensvoort zelf nog niet het vocabulaire om zijn ideeën helder uit te leggen. Mede hierdoor was het nog onduidelijk of Next Nature kansrijk of juist kansloos zou worden. Doordat Van Mensvoort in deze fase in zijn idee bleef geloven en enorm geïnspireerd was door het belang van Next Nature werd de filosofie groot. Binnen de filosofie worden essays geschreven, producten bedacht en events georganiseerd. Een opvallend event is ‘’The Biggest Visual Power Show’’ dat Van Mensvoort in 2008 met zijn vrouw organiseerde in het Million Dollar Theather op Broadway. De show was de afronding van de functie Visionairy in Residence die Van Mensvoort voor een half jaar bekleedde aan het Art Center College in Californië.
Voedingsindustrie
Met Next Nature komt Koert van Mensvoort samen met zijn team met verschillende projecten rondom de voedselindustrie. Een voorbeeld hiervan uit 2010 is de NANO supermarkt waarin nanotechnologieproducten worden aangeboden zoals sushi waarin medicatie is verwerkt, interactieve muurverf en wijn waarvan de smaak veranderd kan worden in de magnetron. Daarnaast werkt Van Mensvoort met zijn team sinds 2011 aan het ontwikkelen van kweekvlees. Net zoals bij de opstart van Next Nature wordt ook naar dit project met veel onbegrip gekeken. Dit verandert wanneer in 2013 de kweekvleeshamburger wordt gepresenteerd. In 2014 wint ‘’The Invitro Meat Cookbook’’ een Dutch Design Award. In het kookboek wordt gespeculeerd over de toekomst van de vleesindustrie aan de hand van kweekvlees. Thema’s als duurzaamheid, voedseltekort en dierenleed komen in het boek naar voren. De jury van de Dutch Design Awards benadruk hierbij dat in dit kookboek design fungeert als katalysator voor debat. In de toekomst hoopt Van Mensvoort een pad te kunnen vinden waarin biologie en technologie worden uitgebalanceerd op een wijze die goed is voor de planeet. Op deze manier hoopt hij uiteindelijk de mens te kunnen redden. ‘’Dat klinkt pompeus, maar ik denk dat de mens iedere dag opnieuw weer gered moet worden’’, aldus Van Mensvoort.
Gezien het succes van zijn baanbrekende werk met Next Nature kan Koert van Mensvoort met recht bestempeld worden als een Leading Professional.
* Deze Leading Professional is door de redactie geselecteerd